En repris

Källa:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/aliceteodorescu/article19800417.ab

Som så många andra, särskilt utlandsfödda kvinnor, fick jag höra hemma att jag hade en skyldighet att till­varata mina möjligheter. Samtidigt var det ingen som stack under stol med att jag sannolikt skulle få anstränga mig dubbelt så mycket som mina inrikes födda klasskamrater för att komma någonvart. Det har jag gjort i 25 år vid det här laget.”

Så rolig beskrivning därför att i Sverige fram till 1960-talet någon gång var vidareutbildning något som främst “drabbade” “överklassen” dvs de som hade föräldrar som inte kunde supporta sina barn fick se sina barn hamna i låglönejobb, smutsiga jobb osv medan en privilegierad grupp fick tillträde till universitetsstudier osv

Vartefter så har det blivit mer och mer som så att man är sin egenlyckas smed precis som Alice. Har Alice kommit “efter” i möjligheter beroende på ursprung? Kanske tidsmässigt men inte principiellt därför att samma “tröghet” drabbade många förr . . så är skillnaden inte beroende på ursprung utan på något i “systemet” . . Tyvärr så har “utjämningen” gått så långt nu att man får inte ens samma möjligheter utan man för olika stöd så att alla får bli raketforskare, eller polis eller osv . .

Sedan om det differentierade behovet av stöd kommer sig av ofullkomlighet, förutsättningar eller lathet och bekvämlighet kan man ju tvista om MEN det rimliga är väl att alla får samma möjligheter och sedan behöver man jobba olika mycket för att nå samma lika mål . .

Leave a Reply

