Varför vi inte röstar på SD

Reflektion(er)
“Bostadsbrist är ett tillfälligt problem. Det löser man inte genom att reglera befolkningen, utan genom att bygga bostäder. Såvitt jag förstått har vi byggt oss ur den värsta krisen redan om några månader.”
Låter hoppfullt. Dock de siffror jag jämfört befolkningsökning vs byggande av boenden, de senaste 8 åren, ger vid handen att det fattas 200.000 boenden redan nu. Kostnad, om siffrorna är rätt, 400 miljarder. Vissa prognoser ger prognosen att befolkningen ökar med cirka 600.000 de närmaste 4 åren. Dvs 200.000 boenden till som inte byggts. Så 100.000 boenden per år de närmaste 4 åren dvs 200 miljarder per år . . dessutom så kostar befolkningsökningen i infrastruktur, vård osv så som jag förstår det så är vi inne i och kommer att sjunka ännu djupare in i en kris rörande boende och infrastruktur etc. INTE på grund av rasism utan på grund av en kraftig befolkningsökning . . så vem redovisar fakta mest verklighetstroget?

Descendants of the Golgafrinchans

Jan Sjunnesson, chefredaktör för SD-tidningen Samtiden, efterlyste en åttiosjuprocentare som ville läsa och möta ett inlägg skrivet av Gunnar Sandelin.

Här är mitt svar.

Mina generella kommentarer är att det finns mycket som väger in när vi väljer parti. Exempelvis finns det de som hävdar att om alla röstar på vad de tjänar mest på blir det bra, rent demokratiskt. Men då skulle ett parti som lovar att beslagta all egendom för alla som bor i Göteborg och dela ut den bland resten av oss vinna, eftersom göteborgarna är i minoritet. Vi röstar ju inte bara av egoism, utan också för att vi tycker något är rätt, och för det samhälle vi vill leva i, oavsett om vi är vänster eller höger.

Så när Sandelin räknar upp nio små och stora, reella och hypotetiska nackdelar med invandring och indirekt säger “håller ni med om detta måste ni rösta SD” blir det lite…

View original post 2,108 more words

7 thoughts on “Varför vi inte röstar på SD”

  1. Tack för rebloggen. Vad gäller de sexhundratusen hänvisar jag till mitt förra inlägg. Finns både på min blogg och här:

    http://motargument.se/2014/11/14/inte-aktivist-men-replik-till-dagens-samhalle/

    Det kommer många, det är sant. Men de är inte sexhundratusen, och en hel del är familjer, och behöver inte varsin bostad.

    Jag vet inte om de byggda bostäderna räcker. Men slutsatsen håller jaf fast vid: Vi ska bygga oss ur bostadsbristen.

    Like

    1. Joo att bygga är helt rätt vad jag säger är relaterat till siffror från SCB och migrationsverkets prognoser etc.
      Vore berikande med fakta från din sida också.
      jag relaterar till boenden (lägenheter, radhus osv) det finns ju en hel del rörlighet rörande boenden så oberoende om vad man bygger så finns det lediga bostäder om man byggt.
      och i medel anser jag att det kan bo tre personer i boenden som kostar 2 miljoner styck.
      Motsvarar med dagens produktionspriser till exempel en lägenhet om cirka 60 kvadratmeter (för tre personer).
      Den slutsats jag drar är att vi behöver bygga bostäder för 200 miljarder årligen de närmaste åren . . vilket du inte har något emot . . ja om behov finnes förstås, eller hur?

      Like

          1. Vad jag säger är att jag håller med om att det är bra med “fakta” (eller snarare referenser i detta fall), men att jag just nu inte hittar tillbaka till dem. Därför har jag inte med dem. Informationen om bostadsbristen och det påbörjade bygget fick jag i valrörelsen, men jag minns inte var, och jag hittar inte tillbaka vid en snabb googling.

            När jag skriver texter är jag ALLTID noga med att skilja på fakta och gissande. OM du läser vad jag skrev stod det “Såvitt jag förstått har vi byggt oss ur den värsta krisen redan om några månader.”. Orden “såvitt jag förstått” betyder osäkerhet. Det är mitt sätt att inte lura någon läsare.

            Här är en verkligt faktaspäckad artikel. Enjoy!

            http://www.dn.se/valet-2014/bostadsbrist-staller-hoger-mot-vanster/

            Like

            1. Tyvärr så är DN inte en publikation som jag anser presentera fakta utan de presenterar mer en slutsats. Tyvärr så verkar det vara lite svårt att exakt fånga hur bostadssituationen ser ut i landet. Men siffror också presenterade i tidningar säger att det fattas cirka 100.000 lägenheter i Stockholm. Det finns i landet ungefär 4,5 miljoner boenden. Sedan är det ju bara att jämföra med befolkningsökningen och med det nybyggnadsbehov som finns. Boenden kan ju inte finnas för evigt så 100 års livslängd “kräver” ersättning av 45.000 boenden/år 200 års livslängd 22.500 MEN naturligtvis är produktionen mest koncentrerad till “senare” år varför kanske nyproduktion/ersättning bara är 10.000 boenden/år.
              DOCK sägs det, också i tidningar, att bostadssituationen är “krisartad” just nu. Dvs väldigt lite lediga boenden tillgängliga . . Och miljonprogrammen “renoveras” efter en, verkar det, speciell agenda där man spenderar typ 15.000 kr/m2 dvs mer än halva kostnaden för nyproduktion. Och hyrorna ökar med 40-50% efter detta . . Total kostnad för detta 300-400 miljarder . . Att bygga nytt skulle alltså ge typ 200.000 lägenheter ganska omgående . . .

              Like

Leave a Reply

