Expressen ännu en vinkling på vår “norm”

http://www.expressen.se/kultur/bra-for-vad/

Faktiskt kan ju flera saker vara “fel”.

Expressen har gjort ett antal rätt och Expressen har gjort ett antal fel.

Det är för mig de rätt som tidningen publicerar som gör den värd att köpa.
Det som är “fel” eller bara är marknadsföring borde inte “trigga” att köpa tidningen, tvärtom.

Jag läser sedan länge inte Expressen eftersom jag tycker det finns för lite “innehåll” i förhållande till vad det kostar.
Naturligtvis följer jag, då och då, det som basuneras ut “fritt” som t.ex. denna artikel.

MEN då jag försöker tänka till så ser jag att det som är “fel” också har ett värde….
men då i negativ mening.
Ta exemplen av typen “Marie Stensby” eller “Jim Olsson” där tidningen både rusar in, tränger sig in förhandlar sig in osv.
Vad är detta annat än en kränkning och en provokation?
För antingen så är personernas agerande sådant att det kan/bör/skall lagsökas eller så har vi inte lagar som beivrar detta.
Om lagen finns:
Anmäl/ring/tipsa till polis/åklagare osv
Om ingen lag finns:
Be riksdagen stifta ny lag

MEN det konstiga är ju att i Expressens “gräv” verkar det varit “tillåtna” ageranden som gjorts.
Dvs inget av det tidningen gjorde har hittills fällts för något (dock kanske det inte är slutgiltigt undersökt)
och
ingen av de personer som fick oväntade besök har heller fällts (vad jag vet)

Och eftersom ingen fällts för något brott så är det ju helt OK att både de besökta personerna såväl som Expressen har agerat “rätt” ELLER i.a.f. inte FEL.

Leave a Reply

